zondag 17 mei 2015

Hé, hoi, hoe gaat het met je? Alles goed?

Die vraag wordt af en toe argeloos gesteld.
Het lijkt op echte belangstelling, maar is eigenlijk gewoon een standaard vraag waar ze alleen maar op willen horen dat het wel goed gaat met je.
Bijna niemand zit te wachten op het echte antwoord, wat je dan ook niet geeft, je beantwoordt meestal dan ook maar met:
"Ja hoor, het kan beter maar het gaat wel, lekker weertje hè, hoe is het met jou?"

Je hoort bijna de opluchting................

Eigenlijk wil je wat anders zeggen, maar je weet van te voren al dat ze daar niet op zitten te wachten.
Alleen, het geeft wel een heel vertekend beeld en het lijkt net alsof het allemaal wel meevalt.



Maar wat moet je dan antwoorden????

Fijn dat je het vraagt, ik voel me vreselijk.....
Ik heb altijd pijn, zelfs met pijnstillers....
Ik leef als een hoogbejaarde.......
Ik zie er vanbuiten misschien goed uit, maar vanbinnen is het een puinhoop......
Na een activiteit ben ik twee dagen beroerd met veel pijn, alsof ik een zware griep heb.....
Ik ben wel eens jaloers op anderen die heerlijk een grote wandeling of fietstocht kunnen maken......
Ik voel me eenzaam omdat iedereen het druk heeft met zichzelf en omdat ik drukte, veel mensen of sociale activiteiten niet meer aankan ......
Ik ben ook wel eens jaloers op mensen die een leuk dagje of weekend erop uitgaan......
Of op moeders die gezellig onbekommerd een dagje op stap kunnen gaan met hun dochters, zonder daarna veel pijn te hebben en een paar dagen ziek te zijn......
Ik ben soms bang dat het leven ineens afgelopen is........
Mijn leven gaat voorbij zonder nog echt aan het leven deel te hebben.......
Bijna elke dag lijkt op de volgende dag......

Zo kan ik nog wel even doorgaan.....
Maar zo'n antwoord geef je niet, omdat je weet dat ze daar geen raad mee weten.
Daarmee stoot je onbewust mensen van je af, want de volgende keer durven ze niks meer te vragen.

En zo houden we met elkaar een schijnwereld in leven, waarin we vooral moeten laten zien hoe goed en mooi we het doen, hoe blij we zijn, want al het andere is eng........
Daar kunnen veel mensen niet mee omgaan....

Maar ook al draaien ze er omheen, ze maken wel een praatje met je en al gaat het gesprek over hele andere dingen, dat is ook weer fijn, want op zo'n moment wordt je wereldje weer even iets groter.
Alles beter dan vermeden worden door bekenden, want dat doet veel meer pijn....


Dus wat doe je de volgende keer als iemand zegt:
"Hé, hoi, hoe gaat het met je? Alles goed?"


"Ja hoor, het kan beter maar het gaat wel, lekker weertje hè, hoe is het met jou?................







liefs Frederique






6 opmerkingen:

  1. Hoi Frederique,
    Ja, zo gaat dat!
    Eigenlijk heb ik het altijd heel moeilijk met zo'n vraag, idd. omdat je de werkelijkheid niet kunt of wil vertellen.
    Bij mij gaat het zover dat ik meer thuis zit dan mij lief is, best erg he!

    Lieve groet, Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Wietske,
      Leuk om weer eens wat te horen/lezen van je :D

      Verwijderen
  2. Mensen kunnen beter niets zeggen dan vragen stellen waar ze een standaard antwoord op verwachten.
    Weet je wat ook erg is? Iemand die alleen maar over zichzelf kan praten ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je inderdaad ook vaak.
      Ze vragen aan jou hoe het gaat en gaan direct verder over een heel verhaal over zichzelf waar ze ook allemaal 'wel eens last' van hebben , of zoiets als "ja, die en die hebben daar ook last van en kunnen toch nog zus of zo en doen nog dit of dat" ...........
      Heel frustrerend soms!!

      Verwijderen
  3. Ik heb het wel eens doorbroken. Dat werkte heel goed. Ik zei:

    'Dat zeg je nou. Maarre ... heb jij ook van die vervelende dagen dat je het niet meer ziet zitten ...'

    Sommige vragen alleen maar om een algemeen praatje te hebben. Dat voel je wel aan. Maar soms is het goed om iets te doorbreken.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique