woensdag 25 maart 2015

Droom analyse

Mijn dromen zijn altijd chaotisch en heftig, omdat ik s'nachts alles nog een keer verwerk wat ik gehoord, gelezen, gezien, gevoeld (vanwege hooggevoeligheid) en (ooit) beleefd heb......
Maar er blijven meestal maar kleine flarden hangen en soms snap ik er niks van, kan ik het niet eens bij mezelf terugplaatsen.
Dat zijn dan meestal gevoelens die ik van anderen doorkrijg.

Maar laatst had ik een droom die wel bleef hangen.
Ik droomde dat ik op het strand was met mijn dochters, in mijn droom waren ze nog veel jonger dan ze nu zijn.
Het was heerlijk weer en wij waren in de zee.
Plotseling werden we, vanuit het niets, overspoeld door hoge golven en begon het water in snel tempo te stijgen.
Iedereen op het strand was in paniek en we moesten vechten voor ons leven............




Als je erg hooggevoelig bent of bv. lichamelijke of psychische klachten hebt, wordt je soms ook overspoeld.
Je krijgt een tsunami aan gevoelens, emoties, verdriet, tegenslagen of tegenwerkingen over je heen.
Soms is het zoveel, dat je het allemaal even niet meer ziet zitten en zie je alles negatief of zwart zonder lichtpuntje.
Je kan niet meer echt genieten of blij worden van iets.
Maar net als dat een tsunami of een orkaan weer voorbij gaat, zakt na een tijdje het gevoel van wanhoop weer iets. Je hebt even een periode van rust nodig om te herstellen en daarna ga je voorzichtig oplossingen zoeken, je durft misschien weer iets positiever te denken.
Je verwerkt je emoties, overwint tegenslagen of ondervindt dat je leven op een andere manier ook nog / weer leuk kan zijn.
Je bent sterker dan je dacht en er is altijd wel ergens een uitgestoken hand om je te helpen, steunen, begeleiden, als je hem tenminste wilt zien en wilt / kan aannemen.

In mijn droom lukte het mij, mijn dochters te helpen om uit de woeste golven te komen en hoger op de duinen te klimmen, ik had zelfs nog kracht over om andere mensen te helpen en te troosten.
Toen ik wakker werd voelde ik mij rustig.
Ik weet nu dat ik het, ondanks zware stormen, tegenslagen en donkere momenten, kan overleven. Zowel mijn eigen persoonlijke gevecht als onze worsteling om overeind te blijven in deze steeds hardere, heftigere maatschappij.
Als, ik maar dicht bij mijzelf blijf, mij niet laat meezuigen door de negatieve spiraal van de verwoestende golven van het leven, we open blijven staan voor elkaar en onze hand uitsteken naar elkaar en anderen die het nodig hebben.

Ik ben sterk genoeg om alles (ok, behalve de dood.....) te overleven!!!!!!! 

Mijn boekje heet niet voor niks  "Ik worstel en kom boven" 










liefs Frederique








3 opmerkingen:

  1. Mooi! Ook je boekje is mooi.
    Dromen over kinderen kan ook verwijzen naar het kind in jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een heel bijzondere droom. Als het mijn droom was, zou ik 'm op precies dezelfde manier uitleggen.
    Hij laat zien dat je vorderingen maakt in je leven: je trotseert niet alleen zelf je hoge golven maar weet zelfs andere mensen te helpen. Dat betekent dat je een zorgzaam en sociaal mens bent.
    Je hebt genoeg geworsteld. Ik wens je toe dat je boven blijft!
    Liefs kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi geschreven mam!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique