vrijdag 28 maart 2014

Laat je angst overheersen????

Naast de bindweefsel aandoening Ehlers-Danlos Syndroom ( EDS )  heb ik ook Hart- en Vaat ziekten.
Ik heb al heel lang hoge bloeddruk, hoge hartslag, hartritmestoornissen en verhoogd cholesterol.
Voor bloeddruk, hartslag en ritmestoornissen gebruik ik medicijnen en zo min mogelijk zout, maar voor te hoog cholesterol krijg ik geen medicijnen.
De nadelen (bijwerkingen) van de medicijnen wegen zwaarder dan de voordelen, het effect van verbetering is zo klein (2%) dat mijn arts het liever niet geeft.
Wat betekent, dat ik mij wel aan een redelijk streng dieet moet houden wil ik mijn cholesterol zo laag mogelijk houden.

Er zijn mensen die vinden het maar onzin, maar die laat ik lekker kletsen, want zij hebben niet mijn lichaam met alle andere bijkomende problemen.

Na onderzoek blijkt dat ik een vrij kleine aorta heb.
Wat veel klachten duidelijk maakt, want mijn hart moet dus harder werken om het bloed rond te pompen.

Door de EDS is mijn bindweefsel zwakker en dat kan dus ook in mijn bloedvaten voor problemen zorgen.
Er kan zomaar spontaan een aneurysma (verwijding) of een ruptuur (scheur) ontstaan en bij een ruptuur kan mijn leven zomaar ineens voorbij zijn.

Omdat mijn aorta dus vrij klein is, moeten we er voor zorgen dat mijn bloeddruk en hartslag netjes laag blijven en dat door evt. cholesterol ophoping de doorgang in mijn vaten niet nog smaller wordt.
Dat betekent dat ik voor altijd aan medicijnen en dieet vastzit en verder maar blijven hopen dat mijn vaatwanden sterk genoeg blijven.






En ja, er zijn ook momenten dat ik overspoeld word door angst.
Want wees eerlijk, het is geen fijn idee dat het zomaar ineens fout kan gaan.
Dat je met een soort van tikkende tijdbom in je lijf loopt.

Eerder stopte ik die angst zover mogelijk weg, maar omdat het toch af en toe weer terugkomt laat ik het nu maar over me heen komen als het komt.
Maar ik laat de angst niet gaan overheersen, want ik wil wel een leuk en ontspannen leven en niet mijn leven laten beheersen door angst.
Dat wil ik ook niet overbrengen op mijn omgeving, want dan leven zij ook constant met die angst en dat wil ik niet.
Ook zij moeten gewoon kunnen genieten van alle leuke dingen in het leven en niet steeds in de stress zitten vanwege mij.

Door de controles en medicijnen die ik krijg, heb ik toch ook een rustiger en veiliger gevoel.
Er zijn genoeg mensen die nooit onder controle staan en ineens weg zijn of door een ongeval om het leven komen.

Ik leer steeds beter mijn lichaam en alle problemen kennen, heb genoeg vertrouwen in mijn intuïtie en voel het meteen als er iets fout is.
Ik krijg gelukkig in deze tijd de kans om daar mijn weg in te vinden en een toch zo leuk mogelijk leven te leven.

Maar ik sta mijzelf nu wel toe om niet altijd sterk te hoeven zijn.
Ook ik mag wel eens bang en verdrietig zijn, zolang het maar niet overheerst en altijd is.





liefs Frederique






7 opmerkingen:

  1. Heftig hoor Frederique... jeetje. maar inderdaad laat het niet overheersen... heel moeilijk dat wel, maar hou je sterk meid! Nogmaals bedankt voor je boekje! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Frederique
    Ik weet waar je over praat, maar ik denk,dat als je zolang ziek bent, je weet hoe je angst kan hanteren...
    Het is soms moeilijk uit te leggen, aan een ander hoe je je voelt, en op laats doe je dat dan ook niet meer, en je houdt alles voor je .
    Gelukkig dat je in Holland hulp krijgt, hier in Zweden, helaas niet, ze willen je volstoppen met pillen, die je niet nodig hebt, en dan de bijwerkingen zijn erger dan de hele kwaal, en als je dan zegt, wil dat niet meer, dan zeggen ze: dan zal het wel niet zo erg zijn!
    Vorig jaar heb ik voor €800 onnodige medicijnen gekregen
    Ik heb geleerd in al die jaren, om een harnas om me heen te bouwen, en zo te proberen te leven met wat ik heb want van de buitenwereld hoef je geen hulp te verwachten, vrienden verlies je snel , als je zegt voel me niet goed, want vaak zeggen ze dan, je ziet er zo goed uit!, maar pijn is helaas niet te zien, aan de buitenkant..
    Ik ben erg blij me je boekje, want herken me er erg in
    Lieverd koppie op, pluk de dag, en geef alles wat je voelt een plaatsje in een doosje, als je er mee klaar bent wat ik doe, ik heb een rode bladzijde en een blauwe, alles wat negatief is , is rood, en als ik er mee klaar ben, gaat het naar de positieve blauwe kant
    Fijn weekeinden liefs joke en sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heftig Frederique en idd laat je leven niet verpesten door in angst te leven, makkelijker gezegt dan gedaan maar uit je verhaal blijkt wel dat je op de goede weg bent, dat vind ik een pluim waard!
    Ik ben wel benieuwd naar jou dieet? Wil je me daar prive over vertellen want misschien kan ik je nog wat tips geven om je gezondheid op een zo hoog mogelijk peil te houden. Doe je 1 dezer dagen een mail, oke!

    Lieve groet, Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje Frederique, dat is me ook nogal niet wat, wetende dat je een verhoogde kans hebt op een aneurysma met alle nare (fatale) gevolgen van dien. Kan me voorstellen dat je daar soms behoorlijk angstig van wordt, dat zou iedereen toch hebben. Maar ik begrijp dat je het over het algemeen onder controle hebt gelukkig. Fijn weekend en geniet van het heerlijke weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn heel veel klachten en ziektes waar je soms best angstig van kan worden, begrijpelijk.
    En laat mensen lekker kletsen het is inderdaad jouw lichaam en jij weet wat het beste is. Maar ik kan begrijpen dat onbegrip niet altijd een pretjes is.

    Angsten zo ver mogelijk weg en er geen aandacht aan geven werkt op den duur niet meer. Maar je leven laten overheersen gaat ook niet lukken, daar moet je echt je weg in zien te vinden.

    Fijn weekend en de zon schijnt dus dat wordt al genieten ervan.
    Liefs Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heftig! Maar wat ben jij een optimist. Petje af, hoor! Ik kan mij voorstellen dat je soms angstig word. Maar zoals jij in het leven staat, kun je alles aan.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Frederique, ik doe mijn hoedje af voor jouw optimisme. Je bent een voorbeeld.Lieve groetjes, Frieda

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique