donderdag 20 februari 2014

Rolstoel survivaltocht!!!!

Dacht je vroeger (toen ze nog klein waren) als je een dagje op stap ging, wat zal ik blij zijn als de kinderen groter zijn.
Dan hoef ik al die extra spullen niet meer mee te slepen.
Dan gaat alles veel gemakkelijker.

Helaas, mis gedacht!!!!

Moet je nu eens zien als ik wegga.
Het begint al met korset en steunhandschoentjes aandoen.
Dan moeten nog mee : extra dik / zacht zitkussen, rolstoel en loopkruk.
Niet vergeten om medicijnen en water mee te nemen en een rugtas voor achter aan mijn rolstoel te hangen.
Als alles in de auto geladen is, zijn we eindelijk klaar voor vertrek.
Op de plaats van bestemming volgt het ritueel van uitladen en installeren.
Hèhè, dan kunnen we eindelijk op pad.







Zit je in een rolstoel, dan ga je alles ineens letterlijk en figuurlijk anders zien.
Je kijkt overal tegen de onderkant of je ziet niks omdat het boven je ooghoogte staat.
En wat denk je van alle obstakels die je tegenkomt???
Stoepranden, rekken, oneffen pad, roosters of kinderkopjes in de straat, drempels, trapjes, te smalle ingangen of gangpaden.
Je staat er versteld van hoeveel plaatsen, winkels en eet / drinkgelegenheden slecht of soms helemaal niet toegankelijk zijn voor rolstoelen.
Wat denk je van al die fietsen die overal het voetpad blokkeren of paaltjes midden op het pad, zodat je bijna met 1 wiel van de stoep af raakt om er langs te kunnen komen.

Wat wel lollig is (eigenlijk niet, maar zo zie ik het wel), bij één winkel gaat het alarm altijd af als ik door de poortjes binnenkom.
Je ziet dan iedereen omkijken en je voelt je net een crimineel, maar het personeel kijk soms niet eens meer. Het zal wel vaker voorkomen denk ik.
Toch wel raar dat ze daar nooit wat aan doen.

Nu heb ik nog het geluk dat ik nog op kan staan uit mijn rolstoel, maar hoe moet dat met al die mensen die dat niet kunnen???
Zomaar ergens iets gaan drinken, eten of een winkel in gaan wordt voor mensen in een rolstoel niet echt makkelijk gemaakt.
eigenaren / personeel van winkels / eetgelegenheden, gemeenteambtenaren enz.. zouden voor de lol zomaar eens een dag in een rolstoel moeten gaan zitten en alles uitproberen.
Misschien dat er dan eens beter nagedacht wordt over hoe ze het kunnen verbeteren of veranderen.


In een rolstoel zitten.......... Gemakkelijk...........?
Het lijkt wel een survivaltocht!!!!!!!!!!!!






liefs Frederique








6 opmerkingen:

  1. Dat zou wel het beste wezen als ze zelf een dag in een rolstoel gaan zitten.
    In sommige plaatsen gaan ze er tegenwoordig wel meer naar kijken wat ze het beste kunnen veranderen. Maar natuurlijk nog steeds veel te weinig.

    Lieve groetjes Debby

    Ps ik heb je een mail gestuurd over het boekje en ook een met de vragenlijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tja.. mijn zus heeft dertig jaar in een rolstoel gezeten en kon er niet uitstappen. Mijn schoonzus met een dwarsleasie kan er ook niet uit, en onze dochter heeft er drie maanden in gezeten. Ik weet dus hoe het is :-) en zolang er meer gezonde mensen zijn als mensen met een beperking zal er weinig veranderen ben ik bang. Misschien wel doordat er straks (en nu al) veel ouderen zijn met een rollator. sterkte hoor xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bizar dat het blijkbaar zo moeilijk is om de wereld rolstoelvriendelijk te maken. Btw: Ik heb je ook een mail gestuurd over het boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi
    mijn schoonmoeder heeft ook een tijdje in een rolstoel gezeten ( ze kon er gelukkig ook nog uit)
    en er waren ook niet veel plaatsen waar ze, als we op reis waren aan zee, ( ze kon geen trappen meer op en af ) op gelijkvloers naar de wc kon gaan, ik ken het probleem
    grtjs Lisbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi met belangstelling je stukje gelezen omdat ik een vriendin heb die ALS heeft en nog heel veel wil doen en ik graag verschillende ervan met haar wil doen maar het zal wel een heel gedoe worden,
    tot nu naar theater ging dan nog wel want jeetje wat zijn ze daar behulpzaam maar naar musea en zo weet ik niet hoe dat zal gaan.
    Ik wens je een fijne dag toe. Ik wil ook wel antwoorden op je vorige vragen maar ik weet niet of t me gaat lukken.
    Veel liefs en fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zag je opmerking op mijn blog over de Thomas Log Cabin, deze staat in de quiltmania van 2010 nummer 75, ik denk dat je hem daar nog wel kan bestellen. Enne....die rolstoel.....herkenbaar......al is mijn situatie een stuk minder dan bij jou als ik het zo lees......maar als je gehandicapt bent gaat er wel een andere wereld open, ik wens je sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique