zondag 22 december 2013

Feestdagen / aandacht

Wat zijn we allemaal weer druk bezig met de feestdagen en het laten zien dat we zo goed zijn voor een ander.
Aandacht voor de minder bedeelden, kerstmaaltijden voor mensen die eenzaam zijn, geld storten voor een goed doel.
Cadeautjes en kaartjes voor elkaar.
Mensen die je een heel jaar vergeet, krijgen nu ineens aandacht.
Of andersom mensen die je een heel jaar niet ziet of hoort, die sturen nu ineens een kaart of berichtje, komen nu ineens langs vanwege kerst.

Het is eigenlijk allemaal een vorm van je geweten sussen en er even niet aan denken dat het jaar bestaat uit 365 dagen in plaats van 2 dagen.

Gelukkig zijn er nog mensen die ook de rest van het jaar een ander niet vergeten, maar helaas zijn er ook velen die zich verschuilen achter allerlei denkbare smoezen.





'Geef wat liefde'

Feestdagen
Bezinning
Extra aandacht voor elkaar
Vergeten
Geen tijd
Alle andere dagen van het jaar
Kaartje
Bezoekje
Het is een klein gebaar
Aandacht
Vriendschap
Geef wat liefde door in het hele jaar



Ik wens iedereen fijne feestdagen en veel vriendschap,aandacht en liefde heel het nieuwe jaar!!!!




liefs Frederique




vrijdag 13 december 2013

Veerkracht


5 stappen naar meer veerkracht


1 - Oefen dankbaarheid
Positiever in het leven staan, leer je door elke dag dankbaarheid te oefenen. Noem elke dag minstens één ding waarvoor je dankbaar bent. Dat hoeft niets groots of ingewikkelds te zijn, houd het klein, bij jezelf. Je kunt bv. dankbaar zijn voor een zonnige dag tijdens een natte, regenachtige zomer. Leg deze en andere geluksmomenten onder een vergrootglas door ze te delen met de mensen om je heen. Dus vertel rechtstreeks of via social media wat voor geweldigs je hebt meegemaakt of waar je blij van wordt.

2 - Voel en verwerk
Het is belangrijk dat je emoties er mogen zijn. Je moet ze niet weg willen stoppen of af willen vlakken door te gaan snoepen, hard te werken of te veel alcohol te drinken. Je rekent er sneller mee af als je je eigen kwetsbaarheid durft te laten zien. Een manier om emoties beter een plek te geven, is door ze te materialiseren. Ofwel, geef aan je angst, verdriet of pijn een vorm. Schrijf er een brief over, maak een lied, een schilderij, een tekening enz... en laat dit letterlijk los door het bv. met een ballon de lucht in te sturen of te verbranden.

3 - Accepteer
Met acceptatie bedoel ik niet : je schikken in je lot. Maar wel : accepteren wat het leven je brengt en het beste maken van de situatie. Tegenslag krijgen we namelijk allemaal op ons pad. Zolang je daartegen vecht, kun je je lot niet veranderen. Acceptatie maakt het makkelijker om op positieve wijze om te gaan met verandering. Acceptatie houdt in dat je je bewust bent van je eigen gevoel en gedrag. En daarvoor moet je af en toe alleen met jezelf zijn. Schrijf op wat je voelt, ga sporten / wandelen, ga schilderen. Fysieke actie lost de stramheid in je hoofd op en zet je gedachten en emoties in beweging.




4 - Vertrouw
Tijdens een studie naar veerkracht werden mensen met een ernstige nieraandoening gevraagd om elke anderhalf uur op te schrijven hoe ze zich voelden. De gezonde controlegroep moest hetzelfde doen. Wat bleek? De mensen met de nierziekte waren zeker niet ongelukkiger dan de gezonde mensen. Dat laat zien dat alles went, ook moeilijke situaties.
Gelukkig zijn is niet afhankelijk van je gezondheid, je inkomen of je leeftijd. De meeste van ons zijn prima in staat om ondanks tegenslag het optimale uit een nieuwe situatie te halen. Je mag erop vertrouwen dat dit gebeurt, net zoals er in de lente weer knoppen aan de bomen komen. Zo komt er ook een dag dat je ondanks alles weer sterker in je schoenen zal staan. Hoe snel die dag zal komen, hangt af van je veerkracht. Dit vergroot je door niet in de emotie te blijven hangen, maar oplossingsgericht te denken.

5 - Doe nieuwe dingen
Oplossingsgericht denken gaat makkelijker als je nieuwe ervaringen opdoet. Je aanmelden voor een toneelclub bijvoorbeeld, naar een verjaardag gaan waar je niemand kent of een speech houden : velen van ons vinden dat spannend. Maar als je in kleine stappen je angst aangaat, dan vervult je dat met zelfvertrouwen en trots. Dat gevoel en die ervaring openen deuren naar nieuwe mogelijkheden en oplossingen waar je eerder niet aan gedacht hebt. Het brengt een ander perspectief naar je toe.


Tekst is van levenscoach Albert Sonnevelt en staat in GezondNu van augustus 2013





liefs Frederique