woensdag 23 oktober 2013

Jaarlijkse controle

Mijn moeder was 46 toen zij borstkanker kreeg.
Tussendoor is zij een paar jaar "schoon" geweest, zoals ze dat zo mooi zeggen.
Maar ongeveer 8 jaar later was de kanker in volle hevigheid terug in haar lever en later overal.
Ze was pas 55 jaar toen ze de strijd verloren heeft.

Bijna 3 jaar later is ook mijn oma ( haar moeder) overleden aan borstkanker.





Dan kom je op een gegeven moment zelf ook in het traject van controles via jaarlijkse mammografie.
Ik ben daar mee begonnen toen ik er zelf ook aan toe was.
Het hoorde er gewoon bij.
Geen gedoe, geen stress, gewoon een jaarlijks "spletrondje" en weer verder.

Tot die ene keer dat ze iets verdachts zagen op de foto's.
Op dat moment staat je hart even stil.
Het zal toch niet?????

Ik ben net als mijn moeder op dat moment 46 jaar en ze zien iets bij mijn linker borst net als bij haar.
Gelukkig kreeg ik direkt een echo er achteraan en daarop zien ze niets verdachts.
Waarschijnlijk heeft er een stukje weefsel dubbel gezeten ofzo.
Wat er dan allemaal door je heen gaat dat wil niemand weten, maar ik kan je wel vertellen dat ik sindsdien nooit meer onbezorgd en ontspannen op controle ga.
Stel je voor dat.............

Mijn dochters (toen 20 en 22 jaar) zaten in het restaurant van het ziekenhuis op mij te wachten en ze snapten er niks van waarom het zo lang duurde.
Maar goed ook, want zij kregen toch ook wel een beetje stress.

Ieder jaar ben ik weer opgelucht en blij als ze zeggen dat alles er goed uit ziet.

Ik zou iedere vrouw dan ook willen waarschuwen :
"Steek je hoofd niet in het zand, maar controleer ook regelmatig zelf je borsten.
Doe het niet alleen voor jezelf , maar ook voor je gezin / familie want ook zij zijn voor altijd verbonden met kanker als het éénmaal in de familie voorkomt.




liefs Frederique




4 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor het delen Frederique, ik vind dat bijzonder moedig van je! Ik krijg nog geen borstonderzoek (ik ben 44 jaar), maar jij zorgt er voor dat ik mezelf goed in de gaten hou en bij eventuele twijfel direct naar mijn huisarts zal gaan. Dankjewel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oef, omdat ik een zus heb met borstkanker (ze is ondertussen al 10 jaar kankervrij) krijg ik ook ieder jaar een mammografie. Ben altijd blij als het weer achter de rug is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Lieve Frederique

    Wat een verhaal en dan nog zo jong verdrietig dat je al zo vroeg je moeder hebt moeten verliezen, en ja dan nog die angst van heb/krijg ik het ook snap je wel een (klein) beetje...
    Ik had jaren geleden ook een verdacht plekje in mijn linker borst maar gelukkig is het niets (kalkspatje) ...
    Ook werd bij mij een paar jaar geleden het Hpv virus ontdekt pap3 cin3 en het was nog kwaadaardig ook maar gelukkig is het allemaal verwijderd, Maar sta dus nu ook jaarlijks onder controle, dus snap die angst echt wel maar op dat moment verdwijnt de bodem letterlijk ff onder je voeten....

    Ik hoop dat die ellende jou en je kinderen bespaart blijft meis...

    Liefs Janetta xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent een topper mam! <3 <3 <3

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique