dinsdag 30 april 2013

' Voor altijd in mijn hart '


Dit is denk ik het allermoeilijkste stukje dat ik ooit geschreven heb.
Een brief aan mijn moeder.






                                                                                                                     30-04-2013

Lieve Mama,

Het is al 24 jaar geleden dat je overleden bent, maar het lijkt of het gisteren was en het gemis wordt steeds groter.
Toen je overleed was ik net 26 en hoogzwanger van je derde kleindochter.
Mijn oudste dochter is nu net zo oud als ik toen was.
Als ik haar nu zie dan denk ik, dat is nog veel te jong om je moeder te verliezen.

Je hebt je kleinkinderen nooit op zien groeien en de helft niet eens geboren gezien.
Er is zoveel gebeurd in al die jaren waarover ik met jou had willen praten en samen van had willen genieten.

Ik ben best wel eens jaloers op anderen die nog samen met hun moeder leuke dingen doen en van alles kunnen bespreken.
Ook vind ik het verdrietig als ik hoor hoe sommige elkaar dwars zitten, uit elkaar groeien of niet willen begrijpen.
Dan denk ik wel eens :
" Denk toch na, wees blij dat jullie elkaar nog hebben. Geniet daarvan zolang het kan!!! "

Ondanks alles geniet ik, net zoals jij dat deed, voluit van elke dag, van wat ik nog wel kan doen, nu ik ziek ben, en wat er op mijn pad komt.
Ik heb een lieve man ( maar dat wist je al  ;-D ) en twee prachtige, lieve dochters waar ik heel trots op ben.
Ik vind het heel jammer dat je ze niet meer hebt leren kennen.
Net als jij dat was voor mij, probeer ik een leuke, lieve, goede moeder voor ze te zijn.

Mijn allerliefste mama kon ik nog maar één dag bij je zijn!!!
Tegen je aan kruipen als een kind, je vasthouden, horen en ruiken.
Ik wil je nog zoveel vertellen en vragen, maar dat kan helaas allemaal niet meer.
En dat doet veel pijn en gaat nooit over.
13 jaar geleden ging papa je onverwachts achterna en ik hoop oprecht dat jullie weer bij elkaar zijn.
Hij deed z'n best voor ons, maar hij vond het leven zonder jou toch ook heel moeilijk.

Ik mis jullie elke dag.
Jullie zitten voor altijd in mijn hart!!!




liefs Frederique




4 opmerkingen:

  1. Wauw meis, sterkte, het lijkt soms wel of het gemis groter wordt naarmate het langer geleden is, heel mooi dat je dit met ons deelt!
    Liefs
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie brief voor je moeder. En wat fijn dat je dat met ons deelt. Wens je heel veel sterkte met het grote gemis.
    Lieve groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven op deze toch al bijzondere dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie lieve brief!
    Sterkte hoor Frederique met het gemis wat nog zo pijnlijk voelbaar is!

    Lieve groet, Wietske

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique