vrijdag 12 april 2013

De positieve kant van hooggevoeligheid

Deze stukken tekst komen van het blog  van  Karina Zegers de Beijl
Zij is zelf hooggevoelig en mediator en coach.
Haar blog is zeer zeker een aanrader om eens langs te gaan en te lezen. 




De eerste kwaliteit die ik wil noemen is de enorme capaciteit om ergens van te genieten. Om de simpele reden dat het zenuwzintuigstelsel van de hooggevoelige mens tot wel tien keer meer informatie oppikt dan dat van iemand met een gemiddelde gevoeligheid, bespeuren we veel en véél meer nuances van alles wat we tegenkomen. Het intense plezier en ook de enorme ontroering die we kunnen ontlenen aan, bijvoorbeeld, een schilderij, een bepaald muziekstuk, een mooi landschap, maar ook aan een diep en verrijkend gesprek, is iets wat alleen HSP’ers maar van elkaar kunnen begrijpen. En ofschoon ik me er natuurlijk van bewust ben dat diezelfde eigenschap van ons zenuwzintuigstelsel ook tot een geestelijke en lichamelijke overvoerdheid kan leiden, wil ik het in dit artikel voor de verandering alleen over de up-side van de hooggevoeligheid hebben. Intens van iets kunnen genieten en geraakt worden, dát is een van de voordelen van het HSP zijn.




Echt, het is een geschenk, dat vermogen dat we hebben om blij te kunnen zijn met de ogenschijnlijk allerkleinste dingen. Een glimlach, een zonnestraal, een straatmuzikant, de geur van een roos, een gedicht... de gave om dit soort dingen op te merken en er zo’n warm gevoel van binnen van te krijgen, staat garant voor een enorme zielerijkdom. Veel mensen zijn op zoek naar geluk, en een groot deel zoekt dat geluk in materiële zaken. Een HSP’er begrijpt evenwel dat het echte geluk juist in die “gewone”, kleine dingen zit.

De positieve kant van veel waarnemen, van het zien van de dingen (in de ruimste zin) impliceert dat de HSP’er een goed oog voor details heeft. ‘Jij ziet ook álles,’ is een opmerking die hij nog al eens te horen krijgt. En ook al komt zo’n uitspraak misschien niet altijd sympathiek over, een compliment is het wel.




De diepgang die de meeste HSP’ers karakteriseert, vinden we ook terug in hun gevoel voor rechtvaardigheid. Zijn ze eenmaal ergens door gegrepen, dan gáán ze er ook voor. Zo zien we veel HSP’ers als vrijwilliger hun steentje bijdragen bij instellingen die zich inzetten voor het goede doel, en komen we ze tegen in vele soorten beroepen waarbij ze zich kunnen inzetten voor het welzijn der mensheid. Ze hebben doorgaans moeite met het lijden van mens en dier, én van de natuur en onze planeet, en waar hun gevoeligheid dat toelaat zullen ze niet aarzelen om te doen wat ze kunnen om verlichting te brengen.


Als je de gehele tekst wilt lezen kan dat op haar  blog




liefs Frederique




Voor meer informatie over :
Ehlers-Danlos Syndroom (EDS)
en
Hyper Mobiliteits Syndroom (HMS)  klik  hier  en  hier
Hooggevoelig (HSP)  klik  hier  en  hier



3 opmerkingen:

  1. Doorgaans heb ik meer negatieve dan positieve gevoelens bij het HSP-er zijn. Vind het op mijn leeftijd..56 jaar..nog steeds behoorlijk lastig om hiermee om te gaan. Zoveel boeken verder,het schiet niet op maar ga zeker een kijkje op haar blog nemen, kennis vergaren is nooit verkeerd!

    Lieve groetjes, Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lijkt me dit afschuwelijk om te hebben , kan me voorstellen dat het moeilijk is om hier mee te leven.

    Ik wens je heel veel sterkte toe, en geniet van al de dingen hoe klein ze ook zijn

    Liefs Joke en een fijn weekeinden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me erg vinden in jouw blog. Ik heb ook EDS en HSP en door de HSP ook aanvallen.
    Leuke blog heb je, ik zal hier nog vaker langs komen!!

    http://hulphondsnow.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique