dinsdag 12 maart 2013

Maak jij jezelf elke dag blij??

Regelmatig blader ik bepaalde tijdschriften nog eens door om een artikel nog eens te lezen.
Zo ook deze keer.
Ik kwam in het verenigingsblad van Ehlers-Danlos patiënten ( VED Magazine ) het artikel tegen van de lezing van Christel Mantel met de progressieve spierziekte limbgirdle spierdystrofie.
Ik kreeg ineens de behoefte om het helemaal te lezen en wilde wel eens meer te weten komen over haar en haar boek.
Ben naar haar site gegaan en heb eigenlijk meteen haar boek besteld en wilde ook haar nieuwsbrief krijgen, maar dat lukte niet om het aan te klikken.
Niets vermoedend klik ik verder naar haar blog......
Dan zie ik tot mijn grote schrik een laatste bericht van haar moeder met de aankondiging dat Christel op 18 januari op 39 jarige leeftijd overleden is.

Dat greep mij meer aan dan ik dacht, terwijl ik haar nooit heb ontmoet.
Volgens mij was zij heel inspirerend voor veel mensen met een ziekte / handicap.


Dit is het boek van Christel Mantel

Deze tekst stond in het verenigingsblad :

Lezing Christel Mantel : Maak jij jezelf elke dag blij?
Met kleine beloften leer je weer op jezelf te vertrouwen

Om goed voor jezelf te zorgen, moet je jezelf goed 'voeden'.
Waar doe jij dit dagelijks mee?
Gezond eten, goed ademen, een compliment aan jezelf?
Elke dag lekker in het leven staan, of omgaan met dat wat er speelt, is topsport.
Maar ik heb goed nieuws : je kunt jezelf hierbij helpen.
Wat is belangrijk?   Dat ontdek je met de volgende vragen :
-Hoe goed zorg jij voor jezelf?
-Hoe loyaal ben jij aan jezelf?
-Hoe zorg je voor commitment?

Vertrouwen opbouwen
Ik stelde mezelf vaak doelen als : elke dag dertig minuten fietsen, elke morgen vijftien minuten mediteren.
Voor mij waren deze doelen echter veel te groot.
Net zoiets als dat jij morgen besluit te gaan sporten en direct een marathon wilt gaan lopen.
Ik heb geleerd deze beloften in kleine stukjes te hakken.
Zo bouw je vertrouwen op. Dat doe je zo :

Stap 1 : Maak een lijstje met vijf of zes beloften.
Neem beloften die belangrijk zijn voor je gezondheid.
Voor altijd.
Voor je fysieke én geestelijke gezondheid welteverstaan, want ze zijn gerelateerd : wat doe je voor je gezondheid en wat stop je erin voor een gezonde mindset?

Wees je beste vriend
 In mijn geval staan onder meer op het lijstje : fiets 5 minuten, voel 1 minuut dankbaarheid en evalueer de dag.
Ik heb echt kleine beloften genomen, want ik hield mijn dagelijkse acties bijna nooit vol.
Met als gevolg dat ik elke dag minder vertrouwen in mezelf had.
Dit moest ik weer opbouwen.
Ik heb dan ook 42 dagen die kleine beloften gedaan tot ik weer op mezelf kon vertrouwen.

Stap 2 : Hang de beloften op bv. de koelkast en doe elke dag minimaal 3 beloften voor minimaal 21 dagen!
Het sterkt je vertrouwen.
Neem na die 21 dagen een iets grotere erbij.

In de loop van tijd kunnen beloften veranderen.
Stel je hebt meer te doen met dankbaarheid, dan neem je die voor een periode.
Als je op een moment voelt dat een andere stemming belangrijker voor je is, neem je die.
Het gaat om commitment.
Het gaat over het creëren van een gewoonte, jezelf voeden met dat wat je sterker maakt, lichamelijk en geestelijk.

Wees je beste vriend en maak jezelf blij!!!

Ik wens je veel mooie gedachten!
Christel Mantel


Helaas veel te vroeg overleden, ik had haar graag eerder en beter leren kennen.
Ben heel benieuwd naar haar boek.



liefs Frederique



1 opmerking:

  1. Kippenvellll... herken dat gevoel dat personen die je nooit hebt ontmoet toch veel met je doen...wat dat betreft... lang leven het internet!
    Triest dat Christel is overleden. Later kom ik terug om het hele verhaal te lezen.

    Gr, Wietske

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique