vrijdag 29 maart 2013

De Salami-techniek

Iedereen die wel eens te maken heeft gehad met een revalidatiearts of ergotherapeut, zal het vast wel eens gehoord hebben.




De salami-techniek

Maar wat is nu eigenlijk de salami-techniek?

Het gaat over het goed verdelen van je energie en kracht.

Als je een salami worst in één keer op zou eten wordt je misselijk of misschien wel ziek.
Maar als je de worst in plakjes snijdt en over de hele dag of week verdeeld opeet, heb je minder of geen kans dat je last krijgt van misselijkheid.

Toepassen
Zo kan je het ook toepassen op je activiteiten gedurende de dag of week.
In plaats van dat je alles achter elkaar doet en daarna geen kracht of energie meer hebt voor de rest van de dag of week, kan je je dag beter verdelen in stukjes van activiteit afgewisseld met rustperiode.

In het begin zullen de periodes van rust langer zijn dan die van inspanning.
Zo krijg je geleidelijk aan een soort ritme waar jij je prettig bij voelt.

Rust is niet alleen slapen of niks doen, maar kan ook lezen, muziek luisteren, rustige hobby, yoga of televisie kijken zijn.
Als het maar iets is waar jij je fijn bij voelt, dat heeft ook weer invloed op je stemming.

Prioriteiten stellen
Door deze methode toe te passen op je dag- / weekactiviteiten zal je soms ook prioriteiten moeten stellen :
- Vind ik deze activiteit de moeite waard om mijn beperkte energie aan te geven of niet?
-Wat zijn mijn verplichtingen deze week en heb ik dan nog energie voor andere / leuke dingen?
-Voegt dit contact of deze vriendschap iets toe aan mijn leven of is het energieverslindend?

In het begin kost het best wat tijd en oefening om het vol te houden en zal je regelmatig op onbegrip stuiten.
Maar langzaamaan gaat het steeds beter en zul je merken dat deze manier van energie / kracht verdelen je meer rust en energie geeft.

-Belangrijk is ook dat je zelf accepteert dat je niet alles (meer) kan.
Maar je kan er op jouw manier toch een prettiger en waardevoller leven van maken.




liefs Frederique



Voor meer informatie over :
Ehlers-Danlos Syndroom (EDS)
en
Hyper Mobiliteits Syndroom (HMS)  klik   hier  en  hier
Hooggevoelig (HSP)  klik  hier   en  hier


2 opmerkingen:

  1. Zo is het maar net Frederique!
    Mooi beschreven.
    Wens je fijne pasdagen!

    Gr, Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Frederique,
    Omdat je mij bent gaan volgen ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig wie jij bent. Door de beschrijving die je geeft over je zelf wil ik je graag gaan volgen. Ik houd van gedichten en ik ben heel benieuwd hoe je je gevoelens verwoord.
    Neem me niet kwalijk als ik niet iedere keer reageer. Ik heb ondertussen zoveel blogjes die ik graag volg. Maar ik kom je opzoeken zo nu en dan.

    Groetjes Saskia
    www.lafemeenspruiten.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique