woensdag 9 januari 2013

Gezonde leef / eetstijl

Naast alle bijkomende problemen bij EDS ben ik ook belast met erfelijke hart- en vaatproblemen.
(hoge bloeddruk, hartritmestoornissen en hoog cholesterol)
Voor bloeddruk en hartritmestoornissen heb ik medicijnen, maar voor cholesterol geven ze mij liever geen medicijnen vanwege vervelende bijwerkingen in spieren en gewrichten.
Daar heb ik al genoeg problemen en pijn.



Sinds vorig jaar ben ik begonnen met bijna alleen maar 'puur' en verantwoord te eten.
Veel groente, fruit, noten, vis en volkoren producten.
Ik eet bijna geen vlees (deed ik toch al niet veel) en zuivel, dat vervang ik zoveel mogelijk door soja of andere plantaardige producten.
Verzadigd vet vervang ik door olijfolie.
Ik gebruik zo min mogelijk zout en suiker, dus dat betekent geen koek, snoep, snacks, sausjes, spullen uit pakjes en blikjes enz. enz............

Soms is het wel lastig hoor, want al die slechte ingrediënten zitten werkelijk overal in.
En ik ben maar een huis-, tuin- en keuken kok  ;-D en mijn maag en darmen kunnen niet alles verdragen.
Dus is het wel eens puzzelen om iets lekkers klaar te maken waar ik niet te lang over doe vanwege energie en pijn.

Bij alles waar je naar cholesterol verlagend dieet zoekt kom je uit op afvallen.
Maar dat heb ik niet nodig, want ik ben al slank van mijzelf.
Toch ben ik inmiddels 8 kilo afgevallen, dus nu moet ik helemaal opletten en extra tussendoor eten om niet nog meer af te vallen.

Ik voel mij prettiger en 'schoner van binnen' en heb ook geen last meer van zeurende pijn links in mijn borst met uitstraling in mijn arm.
Door geen suiker meer te gebruiken is de pijn in mijn spieren en gewrichten ook draaglijker geworden.
Helaas blijft mijn cholesterol en glucosegehalte te hoog, dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf te veel aanmaak.
Dus ik zal altijd deze leef / eetstijl vol moeten houden.
Ik ben er op tijd bij geweest, want ik was op weg richting een hartinfarct.
Mijn opa was 56jr toen hij overleed en dat vindt ik nog veel te jong!!!
Het leven is veel te leuk om nu al te stoppen!!!  :-D

Ik heb er alles voor over om zo lang mogelijk te blijven leven, ook al zijn er mensen die het onzin vinden dat ik mij zo streng aan mijn gezonde manier van eten houd.
Er is altijd wel iemand die commentaar heeft of je laat voelen dat ze het maar onzin vinden.

Het lijkt wel of je je voor een gezonde manier van leven meer moet verantwoorden dan wanneer je alles maar eet wat slecht voor je is.

Ik heb nog een paar sites en boeken gevonden waar je heel veel kunt vinden over een gezonde leef / eetstijl.



        
www.delevensstijl.nl            




www.amberalbarda.nl





www.hartstichting.nl
www.voedingscentrum.nl
www.gezondheidsnet.nl
www.gezondnu.nl    daar is ook het tijdschrift GezondNu van




liefs Frederique




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique