dinsdag 22 januari 2013

Gezonde leef / eetstijl 2

Op mijn zoektocht naar een gezondere eetstijl heb ik nog meer informatie gevonden.

Bewust zijn van wat je eet is belangrijk!   

Veel mensen zijn zich er niet van bewust wat ze dagelijks allemaal eten. Een koekje bij de koffie, een snoepje tussendoor,… Vaak eten we uit gewoonte en niet uit honger. Voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon is je bewust zijn van wat je eet een belangrijke stap in de goede richting.














Wat is plantaardig eten?

Plantaardig eten is een kijk op eten waarbij plantaardige voedingsmiddelen prioriteit krijgen, zowel bij maaltijden als bij tussendoortjes.
In die zin gaat het er bij een plantaardige voeding om het zwaartepunt te verleggen:
in plaats van vlees zouden plantaardige producten het middelpunt van de maaltijden moeten vormen.
Dat wil niet per se zeggen dat alle dierlijke producten moeten worden vermeden, maar door minder dierlijke producten te eten en die te vervangen door meer plantaardige producten, wordt een optimale balans tussen beide bereikt.
Het resultaat?
Een algemeen gezonder eetpatroon dat ertoe leidt dat je gezonder bezig bent en lekker in je vel zit!

Wat zijn plantaardige voedingsmiddelen?

Het goede nieuws is dat het om meer gaat dan groente en fruit alleen! Heerlijke en ook voedzame plantaardige producten zijn onder meer:
  • Volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, havervlokken, bruine rijst, volkorenpasta, volkorenrijstkoeken, roggecrackers en haverkoekjes

  • Peulvruchten (incl. soja) zoals kidneybonen, witte bonen, sojabonen, edamamebonen, erwten, kikkererwten, linzen, calciumverrijkte sojadrink, plantaardige yoghurtvariatie van soja, desserts op sojabasis, tofu, vleesvariaties zoals sojagehakt en sojaburgers

  • Noten en zaden zoals amandelen, pinda’s, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad , pindakaas, tahini, amandelmelk, hazelnootdrink

  • Fruit zoals verse vruchten, vruchtensap, gedroogde vruchten, fruitsmoothies, conservefruit op natuurlijk sap, diepvriesfruit

  • Groenten zoals verse groenten, slagroenten, blikgroenten en diepvriesgroenten

De voordelen van plantaardig eten

Meer van deze producten opnemen in jouw eetpatroon en tegelijkertijd de hoeveelheid dierlijke producten verkleinen, helpt je om te komen tot een gezonder eetpatroon dat aansluit op nationale en internationale aanbevelingen. En wel omdat plantaardige producten meer vezels, vitaminen en mineralen bevatten en minder vet en verzadigd vet dan dierlijke voedingsproducten. Daarom zijn er tal van voordelen verbonden aan plantaardig eten.

Maar dat is niet alles! Meer plantaardige producten eten en minder dierlijke producten is ook beter voor het milieu. In vergelijking met plantaardige producten is er meer land, water en energie nodig voor de productie van dierlijke producten en ook worden er meer broeikasgassen uitgestoten.

Kortom, meer plantaardige en minder dierlijke voedingsmiddelen kunnen een groot verschil maken voor jouw gezondheid én voor de gezondheid van onze planeet!

Op deze site www.plantaardigplan.nl vindt je allerlei informatie over vaker en meer plantaardige voeding eten.




liefs Frederique


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique