dinsdag 29 januari 2013

Huisartsbrochure EDS

Sinds kort is er een huisartsbrochure over EDS verschenen.

Diegene die lid is van de vereniging VED  heeft het waarschijnlijk al gelezen, maar er zijn vast ook nog genoeg mensen die geen lid zijn of gewoon meer willen weten over deze aandoening.

Het is een hele mooie brochure met duidelijke uitleg.




Je kan het bestellen bij de vereniging van Ehlers-Danlos Syndroom de VED

Geef het aan je huisarts of andere behandelaar, want hoe meer mensen op de hoogte zijn hoe beter het is voor behandeling en begrip.
Je kan er ook altijd één voor jezelf bestellen zodat je het aan je omgeving kan laten lezen.



liefs Frederique




Meer informatie over :
Ehlers-Danlos Syndroom (EDS)
en
Hyper Mobiliteits Syndroom (HMS)  klik  hier  en  hier
Hooggevoelig  (HSP)  klik  hier  en  hier

dinsdag 22 januari 2013

Gezonde leef / eetstijl 2

Op mijn zoektocht naar een gezondere eetstijl heb ik nog meer informatie gevonden.

Bewust zijn van wat je eet is belangrijk!   

Veel mensen zijn zich er niet van bewust wat ze dagelijks allemaal eten. Een koekje bij de koffie, een snoepje tussendoor,… Vaak eten we uit gewoonte en niet uit honger. Voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon is je bewust zijn van wat je eet een belangrijke stap in de goede richting.














Wat is plantaardig eten?

Plantaardig eten is een kijk op eten waarbij plantaardige voedingsmiddelen prioriteit krijgen, zowel bij maaltijden als bij tussendoortjes.
In die zin gaat het er bij een plantaardige voeding om het zwaartepunt te verleggen:
in plaats van vlees zouden plantaardige producten het middelpunt van de maaltijden moeten vormen.
Dat wil niet per se zeggen dat alle dierlijke producten moeten worden vermeden, maar door minder dierlijke producten te eten en die te vervangen door meer plantaardige producten, wordt een optimale balans tussen beide bereikt.
Het resultaat?
Een algemeen gezonder eetpatroon dat ertoe leidt dat je gezonder bezig bent en lekker in je vel zit!

Wat zijn plantaardige voedingsmiddelen?

Het goede nieuws is dat het om meer gaat dan groente en fruit alleen! Heerlijke en ook voedzame plantaardige producten zijn onder meer:
  • Volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, havervlokken, bruine rijst, volkorenpasta, volkorenrijstkoeken, roggecrackers en haverkoekjes

  • Peulvruchten (incl. soja) zoals kidneybonen, witte bonen, sojabonen, edamamebonen, erwten, kikkererwten, linzen, calciumverrijkte sojadrink, plantaardige yoghurtvariatie van soja, desserts op sojabasis, tofu, vleesvariaties zoals sojagehakt en sojaburgers

  • Noten en zaden zoals amandelen, pinda’s, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad , pindakaas, tahini, amandelmelk, hazelnootdrink

  • Fruit zoals verse vruchten, vruchtensap, gedroogde vruchten, fruitsmoothies, conservefruit op natuurlijk sap, diepvriesfruit

  • Groenten zoals verse groenten, slagroenten, blikgroenten en diepvriesgroenten

De voordelen van plantaardig eten

Meer van deze producten opnemen in jouw eetpatroon en tegelijkertijd de hoeveelheid dierlijke producten verkleinen, helpt je om te komen tot een gezonder eetpatroon dat aansluit op nationale en internationale aanbevelingen. En wel omdat plantaardige producten meer vezels, vitaminen en mineralen bevatten en minder vet en verzadigd vet dan dierlijke voedingsproducten. Daarom zijn er tal van voordelen verbonden aan plantaardig eten.

Maar dat is niet alles! Meer plantaardige producten eten en minder dierlijke producten is ook beter voor het milieu. In vergelijking met plantaardige producten is er meer land, water en energie nodig voor de productie van dierlijke producten en ook worden er meer broeikasgassen uitgestoten.

Kortom, meer plantaardige en minder dierlijke voedingsmiddelen kunnen een groot verschil maken voor jouw gezondheid én voor de gezondheid van onze planeet!

Op deze site www.plantaardigplan.nl vindt je allerlei informatie over vaker en meer plantaardige voeding eten.




liefs Frederique


dinsdag 15 januari 2013

' Blijf geloven in jezelf '



Soms zit het mee
Soms zit het tegen
Je hebt van die dagen die lijken op een oneindig donkere nacht

Soms zit het mee
Soms zit het tegen
Blijf steeds geloven en vertrouwen in je eigen (misschien nog verborgen) kracht

Soms zit het mee
Soms zit het tegen
Meer beperkingen, pijn of stil verdriet

Soms zit het mee
Soms zit het tegen
Maar zorg er altijd voor dat je voluit van het leven geniet!!!




liefs Frederique


woensdag 9 januari 2013

Gezonde leef / eetstijl

Naast alle bijkomende problemen bij EDS ben ik ook belast met erfelijke hart- en vaatproblemen.
(hoge bloeddruk, hartritmestoornissen en hoog cholesterol)
Voor bloeddruk en hartritmestoornissen heb ik medicijnen, maar voor cholesterol geven ze mij liever geen medicijnen vanwege vervelende bijwerkingen in spieren en gewrichten.
Daar heb ik al genoeg problemen en pijn.



Sinds vorig jaar ben ik begonnen met bijna alleen maar 'puur' en verantwoord te eten.
Veel groente, fruit, noten, vis en volkoren producten.
Ik eet bijna geen vlees (deed ik toch al niet veel) en zuivel, dat vervang ik zoveel mogelijk door soja of andere plantaardige producten.
Verzadigd vet vervang ik door olijfolie.
Ik gebruik zo min mogelijk zout en suiker, dus dat betekent geen koek, snoep, snacks, sausjes, spullen uit pakjes en blikjes enz. enz............

Soms is het wel lastig hoor, want al die slechte ingrediënten zitten werkelijk overal in.
En ik ben maar een huis-, tuin- en keuken kok  ;-D en mijn maag en darmen kunnen niet alles verdragen.
Dus is het wel eens puzzelen om iets lekkers klaar te maken waar ik niet te lang over doe vanwege energie en pijn.

Bij alles waar je naar cholesterol verlagend dieet zoekt kom je uit op afvallen.
Maar dat heb ik niet nodig, want ik ben al slank van mijzelf.
Toch ben ik inmiddels 8 kilo afgevallen, dus nu moet ik helemaal opletten en extra tussendoor eten om niet nog meer af te vallen.

Ik voel mij prettiger en 'schoner van binnen' en heb ook geen last meer van zeurende pijn links in mijn borst met uitstraling in mijn arm.
Door geen suiker meer te gebruiken is de pijn in mijn spieren en gewrichten ook draaglijker geworden.
Helaas blijft mijn cholesterol en glucosegehalte te hoog, dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf te veel aanmaak.
Dus ik zal altijd deze leef / eetstijl vol moeten houden.
Ik ben er op tijd bij geweest, want ik was op weg richting een hartinfarct.
Mijn opa was 56jr toen hij overleed en dat vindt ik nog veel te jong!!!
Het leven is veel te leuk om nu al te stoppen!!!  :-D

Ik heb er alles voor over om zo lang mogelijk te blijven leven, ook al zijn er mensen die het onzin vinden dat ik mij zo streng aan mijn gezonde manier van eten houd.
Er is altijd wel iemand die commentaar heeft of je laat voelen dat ze het maar onzin vinden.

Het lijkt wel of je je voor een gezonde manier van leven meer moet verantwoorden dan wanneer je alles maar eet wat slecht voor je is.

Ik heb nog een paar sites en boeken gevonden waar je heel veel kunt vinden over een gezonde leef / eetstijl.



        
www.delevensstijl.nl            




www.amberalbarda.nl





www.hartstichting.nl
www.voedingscentrum.nl
www.gezondheidsnet.nl
www.gezondnu.nl    daar is ook het tijdschrift GezondNu van




liefs Frederique