dinsdag 18 december 2012

laten 'overrûlen'

Waarom laten wij ons iedere keer weer 'overrûlen' door personen die verbaal sterker zijn?

Ik merk het bij mijzelf en ook bij anderen in mijn omgeving.
Hoe zelfverzekerd je je op dat moment ook voelt, er hoeft maar 1 persoon te zijn die "aanvalt" of denkt het beter te weten en dan is het al gebeurd.
Je valt stil, wordt onzeker en raakt emotioneel compleet van slag.
Je denkt meteen dat jij zelf alles fout doet of ziet en gaat aan je eigen gevoel twijfelen.
Het wordt soms ook zo gebracht dat je een schuldgevoel aangepraat wordt, terwijl het probleem bij de ander ligt!!
Maar dat willen ze niet zien of begrijpen.

Bij anderen weet ik problemen tot nu toe altijd goed te bespreken en te adviseren, maar bij mezelf raak ik dagen van slag.
Dat was na familieberichten (met bedekte verwijten) nu ook weer het geval.
De één was met : geen hulp willen vragen of wel bij een ander ( dat wil ik zelf bepalen!!) en muurtje om mij heen (zelfbescherming!!) enz....
en de ander was met alweer een loze belofte (die komen al meer dan een jaar)

Tot ik op een gegeven moment tegen mezelf zei :
*Bekijk het nu eens zoals je dat ook bij anderen zo goed kan en ga niet van je eigen gevoel weg.
*Laat je niet meer kwetsen en geen schuldgevoel aanpraten.
*Neem afstand en laat het rusten.
*De ander kan of wil het niet vanuit jou oogpunt / gevoel bekijken.
*Ze zien en ervaren het niet zoals jij dat doet met je hooggevoeligheid.
*Maak het niet erger door er weer op in te gaan (ze begrijpen het toch niet), maar laat het los.

En zowaar het helpt!!!!!!!!!!
Ik ben nu ook mijn eigen therapeut  ;-D

Alleen nu moet ik ze later ook weer neutraal en rustig onder ogen komen.
Hoe het dan gaat???
Geen idee, de tijd zal het leren.

Maar ik weet dat ik goed op mijzelf en mijn gevoel kan en mag vertrouwen, want het is altijd nog uitgekomen.



liefs Frederique



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk dat je mijn blog leest.
Dankjewel voor het plaatsen van je berichtje.
Fijne dag!!!
liefs Frederique